لیلان


لیلان


فصل جدید کاوش‌های باستان‌شناسی در قلعه‌بختک لیلان

فصل جدید کاوش‌های باستان‌شناسی در قلعه‌بختک لیلان

نصرنیوز:مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از تصویب ادامه کاوش‌های باستان‌شناسی با شروع فصل جدیدی از کاوش‌ها در قلعه تاریخی بختک لیلان خبر داد.

 
برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید
هیچ عنوانی انتخاب نشده
هیچ عنوانی انتخاب نشده
 
 
 
 
هیچ عنوانی انتخاب نشده
 
 
 
 

به گزارش نصرنیوز،فرزین حق پرست صبح امروز در دیدار با شهردار و اعضای شورای شهر لیلان در خصوص بررسی مسایل این قلعه، افزود: این قلعه با قدمت دوره ساسانی یکی از محوطه‌های نادر و استثنایی در منطقه شمال غرب کشور به شمار می‌رود.
وی با اشاره به نقش کاوش‌های انجام گرفته در جذب و علاقمندی گردشگران به قلعه بختک لیلان اظهار کرد: کاوش‌های باستان شناسی و پژوهشی در این منطقه از سال 86 آغاز شده است.
وی تصریح کرد: این کاوش‌ها شامل یک فصل بررسی سطحی و دو فصل ساماندهی قلعه می‌شود، که طی این مدت حدود 56 محوطه تاریخی دیگر در اطراف قلعه شناسایی و ثبت ملی شده‌اند.
این مقام مسئول 56 محوطه و تپه باستانی شناسایی و ثبت شده اقماری قلعه بختک را با قدمتی مربوط به هزاره‌های اول دوم سوم و چهارم قبل از میلاد و دوران تاریخی عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد، با آغاز فصل جدید کاوش‌ها، آذربایجان‌شرقی به اطلاعات و یافته‌های ارزشمندتری در این منطقه دست یابد.
حق‌پرست با تاکید بر اهمیت فرهنگی و باستانی این منطقه یادآور شد، قلعه بختک لیلان که در شهرستان ملکان و در فاصله 153 کیلومتری تبریز قرار گرفته، در سال 79 با شماره 2780، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: روزگاری این قلعه نه تنها مأمن اهالی در مقابل تهاجم بیگانگان بشمار می‌رفته بلکه کانون توجه دینی ایران و سلاطین ساسانی بوده است بطوریکه شهر شیز و آتشکده آذرگشسب را به این مکان نسبت می‌دهند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همچنین از آماده‌سازی این اثر تاریخی برای بازدید گردشگران در نوروز 93 با انجام اقداماتی نظیر چاپ بروشورهای معرفی کننده اثر و نصب تابلو بر روی محوطه‌های باستانی به دست آمده از شهر لیلان خبر داد.
حق پرست همچنین تملک قلعه بختک لیلان، اتخاذ تصمیماتی جهت جذب گردشگران بیشتر برای بازدید از سایت‌های قلعه، راه‌اندازی کمپ‌های گردشگری، جذب سرمایه‌گذار و استفاده از ظرفیت‌های مردمی، علاقه‌مندان و خیران و نیز معرفی هرچه بیشتر سایر آثار شهرستان ملکان و بخش لیلان را از دیگر موارد مطرح شده در جلسه دیدار با بخشدار، شهردار و اعضای شورای شهر لیلان عنوان کرد.
علاوه بر قلعه بختک، پل‌های لیلان، منطقه علی بولاغی، چشمه آرپا دره سی، محوطه سد تازه تاسیس قوش قیه سی، ارتفاعات بابا گرگر لیلان و شیروان شاه لو و وجود مرتع‌های فراوان و مناظر چشم‌نواز تاکستان‌های لیلان و آب و هوای معتدل کوهستانی، لیلان را به منطقه‌ای بی‌بدیل برای توسعه صنعت گردشگری در آذربایجان شرقی تبدیل کرده است.

انتهای پیام/

منبع خبر:

http://www.nasrnews.ir/news



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: رضا سرپرست | تاريخ: یک شنبه 27 بهمن 1392برچسب:, | موضوع: <-ازنظرات شما متشکریم-> |